De kleikralen die we hebben gebruikt om deze unieke halskettingen te maken, worden gemaakt door de Lenca's uit Honduras. Je steunt deze inheemse bevolking door het aankopen van onze producten. De opbrengst gaat volledig naar hen.
Keramiek van de Lenca's
De Lenca's (enkelvoud Lenca) behoren tot de eerste bekende inwoners van Honduras en El Salvador, zo'n 1500 jaar geleden. De meer dan 450.000 Lenca's vormen de grootste inheemse groep in Honduras en wonen vooral in het westen en zuiden van het land, voornamelijk in de departementen Lempira, Intibucá en La Paz. Het ontbreekt hen vaak aan elementaire basisbehoeften zoals stromend water, weginfrastructuur en transportmiddelen.
Lenca-ambachten.
La Paz, gelegen in het zuidwesten van Honduras, is een indrukwekkend bergachtig gebied met een koud klimaat. Dit departement wordt voor een groot deel bewoond door deze interessante pre-Spaanse etnische groep.
Lenca-ambachten zijn een van de meest originele en indrukwekkende kunsten in Midden-Amerika. Het is 100% handgemaakt door Lenca-vrouwen, waarbij exact dezelfde methoden en technieken worden gebruikt als voorheen. Elk stuk is uniek en weerspiegelt zowel etnische tradities als hedendaagse creativiteit.
Dit prachtige ambacht was al bekend in de pre-Spaanse tijd. Tegenwoordig wordt de kunst van het ontwerpen en maken in ere hersteld door een kleine groep Lenca-vrouwen. Ze hebben zich georganiseerd om deze exclusieve pre-columbiaanse kunst te vervaardigen en te promoten. Alles is volledig gemaakt met elementen uit de natuur.
Deze milieuvriendelijke kunstwerken van de Lenca's zijn mooi en levendig en combineren oude inheemse tradities met een moderne uitstraling.
Lenca-ambachten zijn een fantastisch voorstel geworden om ruimtes in huis, restaurants, hotels te versieren; naast een etnische mode om accessoires zoals kettingen, armbanden, sleutelhangers, enz.
Een van de grootste attracties van deze ambachten zijn hun unieke ontwerpen, gemaakt met verschillende technieken zoals roken. Klei is het materiaal dat het meest opvalt in het ontwerp van de Lenca-ambachten maar er zijn ook stukken met afwerkingen van hout, glas, leer, tin en zaden. Onder de diversiteit aan objecten vindt u vazen, borden, ornamenten, voetstukken voor lampen, vazen, halskettingen, wijnkisten, enz.
De voornaamste eigenschap van dit aanbod zijn de exotische ontwerpen die tot unieke stukken leiden.
Oude kunst, prachtige handgemaakte ambachten… Authentiek uit Honduras!
Lenca-keramiek
De keramiek van de Lenca's wordt uitsluitend door vrouwen gemaakt. De mannen helpen alleen om brandhout te hakken en modder te verzamelen in afgelegen gebieden en brengen het naar de huizen en ruimtes waar de mensen werken.
Het proces begint met het selecteren van de hoeveelheid klei die in elk stuk moet worden gebruikt. De klei wordt na een raffinageproces van drie fasen gemengd met water en krijgt een fijne textuur (die naar wens wit, rood of een mengsel van natuurlijke kleurstoffen kan zijn). Deze is nu klaar om te worden gevormd naar de wil en verbeelding van de kunstenaar.
Zodra het stuk is gevormd, wordt het gladgemaakt met een steen of een stuk bot en in de zon gedroogd. Na een paar dagen is het stuk droog en klaar om opnieuw gepolijst te worden zodat het in een lemen oven kan worden geplaatst. Die lemen ovens kunnen de hoge temperaturen die nodig zijn om keramiek waterdicht te maken niet aan.
Na het bakken wordt het keramiek in de open lucht afgekoeld. Vervolgens gebruiken de makers een mengsel van klei, as en water om vormen op het stuk te tekenen. Dit deel van het proces is vergelijkbaar met wanneer een banketbakker een taart decoreert.
Het stuk wordt vervolgens in een ander type oven geplaatst. Er worden verschillende soorten bladeren en hout verbrand. De zo bekomen as valt in de oven en laat een donkere laag op het stuk achter. Zodra het zwartingsproces is voltooid, haalt men het hete stuk uit de oven en worden resten van as en klei weggepoetst. De delen die door het mengsel waren bedekt blijven in de basiskleur van het stuk (wit, rood of een kleur die was gemaakt met gemengde kleurstoffen in het beginproces van het onderdeel) en de rest blijft zwart vanwege de ingebrande as.
Ten slotte polijst de kunstenares het stuk opnieuw, geeft het glans en verwijdert alle opgehoopte as of vuil.
Na dit lange proces is het aardewerk klaar.